Ciąża a wizyta u stomatologa

ciąża a wizyta u stomatologa

Z niewiadomych przyczyn w świadomości wielu osób zakorzeniła się opinia, że w trakcie trwania ciąży kobieta nie powinna odwiedzać gabinetu stomatologicznego, gdyż może to mieć negatywny wpływ zarówno na zdrowie jej, jak i dziecja. Jest to rzecz jasna mit, a sprawa ma się zupełnie odwrotnie. To właśnie unikając wizyt można narazić siebie i dziecko na niebezpieczne powikłania.

Zęby wpływają na płód

Najlepszym przyładem konieczności wizyty u stomatologa w trakcie trwania ciąży jest z pozoru banalny kamień nazębny, a w konsekwencji zmiany próchnicze. I choć wydaje nam się, że bakterie pasożytują tylko w obrębie jamy ustnej, tak naprawdę mogą one przenikać poprzez błony śluzowe także poza nią i krążą we krwi matki. Mogą więc nie tylko powodować różnego rodzaju choroby u matki, ale także atakować płód. Dlatego należy konsekwentnie dbać o higienę jamy ustnej.

Kolejnym przykładem jest schorzenie ściśle związane z ciążą, a mianowicie ciążowe zapalenie dziąseł. Najczęściej spowodowane jest ono wpływem hormonów kobiety na dziąsła, co czyni je podatnymi na wirusy i bakterie. Aby tego uniknąć, należy często przprowadzać wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym.

Wyjątek od reguły

Istnieje jeden znaczący wyjątek od pełnej dostępności kobiety w ciąży do usług stomatologicznych. Jest nim konieczność leczenia kanałowego zębów, a w zasadzie sam proces diagnozy. W ciąży należy bowiem unikać wykonywania zdjęć rentgenowskich, które są jej podstawą. W takim wypadku lekarz stara się opierać na wcześniej wykonywanych zdjęciach oraz informacji otrzymanych od pacjentki. W ostateczności badanie może zostać wykonane, ale jedynie za zgodą lekarza położnika. Jednak zdecydowana większość badań i zabiegów jest w pełni bezpieczna. To samo tyczy się znieczulenia, można je stosować bez żadnego ryzyka, o ile jest odpowiednio dobrane. U kobiet w ciąży unika się znieczulenia ogólnego na rzecz specjalistycznych preparatów przeznaczonych do znieczulenia miejscowego. Podobnie jest z lekami, są one dostępne, choć muszą być odpowiednio dopasowane.