Próchnica zębów mlecznych groźniejsza niż myślimy

próchnica

Wielu rodziców bagatelizuje kondycję zębów mlecznych swoich dzieci wychodząc z założenia, że przecież i tak wypadną i zostaną zastąpione stałymi. To wielki błąd, który może rzutować na zdrowie jamy ustnej, a czasem stan całejgo organizmu naszych pociech w późniejszych latach. Najlepszym przykładem jest tu rozwój próchnicy.

Statystyki alarmują

Wyniki badań są zatrważające. Ponad siedemdziesiąt procent dzieci w wieku do lat dwunastu choruje na próchnicę. Jako główne przyczyny takiego stanu rzeczy wymienia się nie tylko zaniedbania w kwestii wizyt u stomatologa, ale również złą dietę oraz brak nawyku dbania o jamę ustną. Nie leczona próchnica zębów mlecznych w oczywisty sposób prowadzi do ich usunięcia. Wielu rodziców nie zdaje sobie jednak sprawy, że efekt nie jest taki sam jak w przypadku samoistnego wypadnięcia. Ekstrakcja może powodować opóźnienie w wyrzynaniu się stałych zębów oraz trudności z prawidłowym przerzuwaniem pożywienia. Bardzo często ma również wpływ na powstawanie wad wymowy. Dzieje się to szczególnie często w wypadku braku siekaczy odpowiadających za prawidłową artykulację wielu głosek.

Choroba pozostaje

Gdy u naszego dziecka pojawią się zmiany próchnicowe musimy pamiętać o najważniejszym: próchnica to choroba zakaźna, która nie zniknie wraz z chorym zębem. Bakterie ją wywołujące mogą zająć niemal całą jamę ustną, a w konsekwencji zaatakować również zęby stałe po ich pojawieniu się. Również osby dorosłe mogą w łatwy sposób zarazić się chorobą od dziecka. Zatem bagatelizując problem w momencie, gdy dziecko ma zęby mleczne, w ogromnej ilości przypadków skazujemy je (a przy tym być może również siebie) na leczenie zębów stałych, które jest nie tylko bardziej skomplikowane, ale również kosztowne. Regularne kontrole w gabinecie stomatologicznym są niezbędne w każdym wieku i zęby mleczne nie mają tu żadnej taryfy ulgowej.   Zdrowe uzęnienie to ogromna inwestycja, o którą warto dbać od samego początku życia dziecka.