Nadwrażliwość zębów – co warto wiedzieć

wrażliwe zęby

Trudno znaleźć osobę, która nie ma ulubionego dania lub napoju. Chcemy, aby spożywanie posiłków było przyjemne, co jednak, kiedy każdy kęs wiąże się z przeszywającym bólem? Niestety może to oznaczać, że borykamy się z problemem nadwrażliwości zębów. To coraz częstszy powód wizyty w gabinecie stomatologicznym.

Gdy jedzenie sprawia ból

Nadwrażliwość zębów jest efektem starcia powierzchni zęba, co skutkuje odsłonięciem kanalików zębinowych. Najczęściej jej przyczyną jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej oraz zła dieta, może być ona jednak spowodowana również urazami mechanicznymi, na przykład ugryzieniem twardego przedmiotu lub zgrzytaniem zębami. Paradoksalnie zbyt mocne szczotkowanie również może uszkodzić powierzchnię zęba, powodując nadwrażliwość. Warto także zwrócić uwagę na używaną pastę, niektóre z nich mogą bowiem przyczyniać się do ścierania powierzchni zębów.

Efektem nadwrażliwości jest przeszywający ból towarzyszący spożywaniu ciepłych lub bardzo zimnych posiłków oraz napojów. Również pokarmy o dużej zawartości cukru lub przeciwnie, bardzo kwaśne, mogą powodować czasowy dyskomfort. Nadwrażliwy ząb boli także przy dotyku oraz szczotkowaniu. Najbardziej narażonym obszarem jest strona szczęki, którą słabiej szczotkujemy, w wypadku osób praworęcznych będzie to zatem lewa strona.

Jak leczyć nadwrażliwość zębów

Nadwrażliwości zębów nie wolno pod żadym pozorem bagatelizować i czekać aż nam "przejdzie", lecz jak najszybciej należy udać się do stomatologa. Poza dyskomfortem może ona bowiem prowadzić do poważnego uszkodzenia zęba. Jeśli będziemy odwlekać wizytę, może to zakończyć się leczeniem kanałowym lub nawet ekstrakcją zęba. Szybko zdiagnozowana nadwrażliwość może być łatwo wyleczona odpowiednio dobranymi metodami. Przyczyn problemu jest tak wiele, że dentysta każdorazowo dobiera kurację na podstawie oceny stanu naszego uzębienia. Jak więc widać, regularne wizyty kontrolne mogą uratować nas przed bardzo bolesnymi konsekwencjami.