Próchnica zębów – podstawowe informacje

Próchnica zębów to chyba najczęstsze skojarzenie związane z wizytą w gabinecie stomatologicznym. I jest to skojarzenie bardzo słuszne, bowiem problem próchnicy dotyczy około dziewięćdziesiętu procent dorosłych osób. Choroba dotyka również dzieci, a jej objawy niestety często są bagatelizowane przez rodziców. Niewiele osób bowiem zdaje sobie sprawę, że mleczne zęby zarażone próchnicą mogą przenosić chorobę nawet na zdrowe zęby stałe.

Atak bakterii

Próchnica zębów wywoływana jest paradoksalnie przez bakterie zasiedlające naszą jamę ustną i pełniące bardzo ważną funkcję, jaką jest rozkładanie cukrów. Jednak w trakcie tego procesu wytwarzane są kwasy organiczne tworzące tak zwany kamień, czyli płytkę nazębną. Nie możemy jednak zrzucać całej winy na działanie bakterii, bowiem jesteśmy w stanie na bieżąco pozbywać się płytki nazębnej i resztek jedzenia zalegających między zębami za sprawą regularnego szczotkowania, nitkowania czy płukania jamy ustnej specjalnymi płynami. Usuwanie kamienia nazębnego przez dentystę jest konieczne po kilkunastu godzinach, czyli wtedy, gdy zaniedbamy higienę naszych zębów. Oczywiście ryzyko powstawania próchnicy można zminimalizować redukuąc ilość spożywanych cukrów. Niestety, prawdą jest, że od słodyczy psują się zęby.

Jak rozpoznać próchnicę

Podstawowyn objawem próchnicy jest nadwrażliwość zęba, spowodowana osłabieniem jego miazgi przez bakterie. Objawia się ona najczęściej nadwrażliwością i bólem podczas jedzenia bardzo ciepłych lub bardzo zimnych posiłków. Często też rozwojowi choroby towarzyszy pojawienie się na  zębie ciemnych plamek. Żadnego z tych objawów nie wolno bagatelizować, oznaczają one bowiem, że mamy szansę na uratowanie zęba o ile szybko zgłosimy się do gabinetu stomatologicznego. Dentysta może nie tylko uratować chory ząb ale również zlikwidować zaczernienie. Jeśli natomiast zignorujemy pierwsze objawy, próchnica prawdopodobnie zainfekuje miazgę w takim stopniu, że jedynym sposobem na pozbycie się problemu będzie usunięcie martwego już zęba. Na tym etapie występuje również stan zapalny, który jest bardzo bolesny.

Jak więc widzimy higiena jamy ustnej jest konieczna nie tylko ze względów eststycznych, ale również zdrowotnych. Złą dieta i zaniechania w kwestii mycia zębów mogą doprowadzić do nieprzyjemnych powikłań, a w najgorszym wypadku konieczności wstawienia implantów stomatologicznych.

mycie-zebow