Czy zęby mogą boleć przy zmianie ciśnienia?

O meteopatach mówi się, że są „chorzy na pogodę”, ponieważ zmiana warunków atmosferycznych lub specyficzna aura wywołują u nich dolegliwości, które są bardzo nieprzyjemne i utrudniają codzienne funkcjonowanie. Organizm meteopaty jest szczególnie wrażliwy na działanie czynników meteorologicznych, takich jak na przykład deszcz, wiatr, duże zmiany ciśnienia i temperatury. Meteopaci skarżą się na senność, złe samopoczucie, ogólne osłabienie. Osoby starsze oraz ludzie, którzy w przeszłości doznali urazów, często narzekają na ból stawów, kości i mięśni.

Część osób, które są wrażliwe na warunki atmosferyczne uważa, że niekorzystna aura i zmiany pogodowe, takie jak zmiana ciśnienia, wywołują u nich ból zębów. Czy mają rację?

Pogoda a ból zębów

Okazuje się, że zmiana pogody może wywołać ból zębów. Ludzkie ciało ma zdolność do przystosowania się do zmian ciśnienia. Każdy człowiek posiada własny próg adaptacji na gwałtowny wzrost lub spadek ciśnienia atmosferycznego. Jeśli zostanie przekroczony, organizm może reagować na różne sposoby na niekomfortową dla siebie sytuację.

Według badań istnieje kilka przyczyn, które w połączeniu z gwałtownymi zmianami ciśnienia, mogą spowodować ból zębów. Okazuje się, że duży i nagły spadek może wywołać ból. Często dotyka on leczonych wcześniej zębów, poddanych na przykład terapii zachowawczej lub endodoncji. Gwałtowny spadek ciśnienia może skutkować również dodatkowymi dolegliwościami zębów zepsutych i dotkniętych próchnicą.

Co ciekawe, ból spowodowany przez wahania ciśnienia może nawet ujawnić dolegliwości, z których pacjent nie zdawał sobie wcześniej sprawy. Są to na przykład zgorzelinowy rozpad miazgi, niewypełnione kanały zębowe lub zapalenia miazgi. Taki ból może również wykazać nieszczelności plomby, szczeliny w zębie lub torbiele. Bezpośrednio za ból spowodowany przez pogodę odpowiadają pęcherzyki powietrza, które tworzą się w szczelinach, załamaniach i kanałach zębowych.

Wiele osób, które cierpią z powodu zmian ciśnienia, po ustąpieniu bólu natychmiast o nim zapomina. Jednak pojawiające się dolegliwości mogą być objawem schorzeń zębów i na pewno warto udać się z tym problemem na konsultację stomatologiczną. Warto również pamiętać, że związek pogody z bólem zęba może być pozorny, a prawdziwą przyczyną problemu są na przykład nadwrażliwość, martwica, stan zapalny lub próchnica.