Czym jest lapisowanie zębów mlecznych?

Zęby mleczne są szczególnie narażone na powstanie próchnicy. Pamiętajmy, że choroba mleczaków może doprowadzić do ich przedwczesnej utraty. Może to niekorzystnie wpłynąć na rozwój zębów stałych i powstawanie wad zgryzu. Bakterie próchnicze z zębów mlecznych mogą przenieść się na stałe uzębienie i spowodować ich chorobę. Stereotypowe przekonanie o nieszkodliwości zbyt wczesnej utraty mleczaków może być więc wyjątkowo szkodliwe. Z tych powodów należy dbać o pierwsze dziecięce ząbki i w szczególny sposób chronić je przed zmianami chorobowymi.

Współczesna stomatologia oferuje kilka sposobów na uchronienie dziecięcych zębów przed rozwojem próchnicy. Jednym z nich jest lapisowanie mleczaków.

Lapisowanie sposobem na próchnicę zębów mlecznych

Lapisowanie mleczaków polega na impregnacji ząbków preparatem zawierającym azotan srebra. Jest to substancja o działaniu bakteriobójczym. Co ciekawe, impregnacji poddaje się tkankę ze zmianami próchniczymi. Choroba zaczyna ustępować, a zbyt miękka tkanka zębowa z powrotem twardnieje. Zabieg lapisowania jest stosowany najczęściej w sytuacji, gdy stan zębów mlecznych nie pozwala na leczenie zapobiegawcze z użyciem plomby. Jest bezbolesną i mało stresującą alternatywą dla usunięcia mleczaka.

Lapisowanie to bardzo skuteczna metoda na walkę z próchnicą zębów mlecznych, jednak zostawia po sobie nieestetyczną pamiątkę w postaci zmiany koloru mleczaka na… czarny. Biorąc jednak pod uwagę szkody, jakie może spowodować próchnica oraz fakt, że zęby mleczne po pewnym czasie i tak zostaną zastąpione przez stałe, nie powinno to być problemem. Zmiana koloru obejmie wyłącznie ognisko próchnicy i nie dotyczy sąsiednich zębów.

Na czym polega lapisowanie?

Lapisowanie rozpoczyna się od oczyszczenia powierzchni zęba: należy usunąć osad nazębny, przepłukać ząb wodą, a następnie osuszyć i zabezpieczyć przed dostawaniem się do niego śliny. Powierzchnię mleczaka dezynfekuje się z użyciem specjalnego roztworu wodnego jodu z jodkiem potasu. Następnie należy nasączyć ząb przez kilka minut roztworem azotanu srebra. Substancję „strąca się” płukaniem z użyciem roztworów specjalnych substancji. Aby lapisowanie było skuteczne, zabieg musi być powtórzony kilka razu. Najlepsze efekty dadzą powtarzane co tydzień 3 zabiegi.