Co to jest radektomia?

Leczenie chorób zębów może być długotrwałe, a także kosztowne. Wiele osób obawia się również bólu w trakcie terapii. Zdarzają się sytuacje, w których choroba może doprowadzić do straty zęba. Jest to problem nie tylko estetyczny, ale również funkcjonalny – brak zęba może między innymi spowodować problemy z poprawnym mówieniem oraz utrudnić wygodne jedzenie. Z tego powodu, gdy pojawi się ryzyko utraty zęba, warto postarać się go uratować.

W pewnych sytuacjach usunięcie zęba wydaje się koniecznością. Stan zapalny, który pojawi się w kanale korzenia zębowego, może wywołać potrzebę jego usunięcia. Jednak nawet w takich okolicznościach możliwe jest uratowanie zęba – należy chory korzeń usunąć. Radektomia to zabieg, który może pomóc uratować ząb.

Radektomia – na czym polega zabieg?

W wielkorzeniowym zębie stan zapalny może objąć jeden z kanałów korzenia zębowego. Możliwe jest usunięcie jednego kanału w zabiegu radektomii. Jest to skomplikowany zabieg z zakresu chirurgii stomatologicznej, ponieważ dostęp do części zęba znajdującego się poniżej korony jest znacznie utrudniony. Z tego względu tego rodzaju zabieg powinien być przeprowadzony w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym, przez doświadczonego specjalistę.

Radektomia jest w niektórych sytuacjach jedyną deską ratunku dla zębów, które mogą wydawać się nie do uratowania. Zabieg ten polega na odcięciu oraz usunięciu korzenia objętego chorobą. Przed jego wykonaniem należy upewnić się, czy pozostałe kanały korzeni zębowych są zdrowe i w przyszłości nie spowodują stanu zapalnego i dalszych komplikacji. Odcięcie i usunięcie jednego korzenia odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Wiele osób martwi się, że zabieg radektomii będzie niekomfortowy i bolesny, jednak zastosowanie nowoczesnych metod i sprzętu oraz przy odpowiedniej diagnozie i przygotowaniu, z pewnością zmniejszy dyskomfort.

Choć radektomia jest skomplikowanym zabiegiem, to jego zakres jest mniejszy niż w przypadku usuwania zęba i zastąpienia go implantem. Jeżeli stan zęba na to pozwala, możliwe jest odbudowanie zęba przy użyciu wkładu koronowo-korzeniowego lub z zastosowaniem korony protetycznej.

Na pewno warto omówić ze stomatologiem wykonanie radektomii. Może być to sposób na uniknięcie problematycznej utraty zęba.