Jakie są skutki bruksizmu?

Popularne zgrzytanie zębami to nie tylko objaw zdenerwowania lub zniecierpliwienia. U niektórych osób nie jest to chwilowa reakcja na daną sytuację, ale choroba, która przejawia się niekontrolowanym, nieświadomym tarciem zębów żuchwy o zęby szczęki. Dolegliwość ta jest określana jako bruksizm. Do zgrzytania zębami zwykle dochodzi nocą, dlatego w wielu przypadkach osoby nie zdają sobie sprawy z choroby. O tym niepokojącym odruchu pacjenci często dowiadują się od innych osób lub przy okazji leczenia innych dolegliwości.

Bruksizm mogą spowodować między innymi wady zgryzu ale również zakażenie spowodowane przez pasożyty, przewlekły stres, nerwice, zaburzenia lękowe (dlatego jednym z elementów leczenia bruksizmu jest często psychoterapia), a nawet… zbyt intensywne, długotrwałe żucie gumy.

Bruksizm jest przez niektóre osoby uznawany za denerwujący, ale nieszkodliwy nawyk. Niestety, nie jest to prawidłowe podejście. Niepohamowane zgrzytanie zębami może być źródłem różnych dolegliwości, a nieleczone – być przyczyną trudnych do odwrócenia problemów, na przykład zniszczonego szkliwa zębów.

Bruksizm – do czego może doprowadzić?

Bruksizm powoduje objawy, które swoim zasięgiem obejmują nie tylko zęby, jamę ustną i okolice. Skutki jego działanie są widoczne także w innych partiach organizmu.

Bruksizm widoczny jest przede wszystkim w obrębie jamy ustnej. Dochodzi do ścierania, a nawet pękania zębów, zaników przyzębia oraz ubytków klinowych, które powoduje obniżenie i obnażenie dziąseł, a także do rozchwiania i przemieszczania zębów. Pacjent staje się bardziej podatny na pojawienie się próchnicy oraz nadwrażliwości zębów. W trakcie mycia zębów może występować krwawienie, a także przegryzanie języka i policzków.

Bruksizm upośledza pracę stawów skroniowo-żuchwowych: ograniczona zostaje ich ruchomość, pojawia się ból, a zamykanie i otwieranie ust jest utrudnione. Niekontrolowane zgrzytanie zębami wpływa również na pracę mięśni: mogą pojawić się przykurcze, ograniczenie mobilności głowy, a także nadmierny wzrost mięśni skroniowego i żwacza. Częste objawy bruksizmu to także bóle głowy, ucha, karku, pleców, barku, migreny, zaburzenia słuchu, szumy, zaburzenia procesu produkcji śliny, bezsenność i zaburzenia równowagi.

Nie należy lekceważyć objawów bruksizmu. Poza wymienionymi dolegliwościami, które utrudniają codzienne życie, niekontrolowane zgrzytanie zębów może doprowadzić do stanów zapalnych, zwyrodnień stawów, bardzo silnych bólów, utraty zębów lub starcia koron zębowych do poziomu dziąseł.