Licówki a palenie papierosów – czy są jakieś skutki uboczne?

Nikogo nie trzeba przekonywać o szkodliwości palenia papierosów. Osoby palące są w większym stopniu narażone na pojawienie się chorób nowotworowych nie tylko płuc, tchawicy, przełyku i krtani, ale także nerek, krwi, trzustki, wątroby lub pęcherza moczowego. Palenie może być przyczyną choroby wieńcowej, zaburzeń rytmu serca, nadciśnienia, miażdżycy oraz dolegliwości układu oddechowego, na przykład astmy, gruźlicy lub grypy. Palacze często chorują również na cukrzycę, osteoporozę, wrzody żołądka albo dwunastnicy. Z kolei palenie papierosów w trakcie ciąży może spowodować wady rozwojowe płodu oraz wywołać inne poważne komplikacje.

Palenie ma wpływ także na zdrowie jamy ustnej. Przyczynia się nie tylko do wystąpienia nieprzyjemnego oddechu, może spowodować próchnicę, zapalenie dziąseł lub paradontozę, może doprowadzić nawet do utraty zębów. Dym papierosowy wpływa na bakterie znajdujące się na powierzchni płytki nazębnej i może powodować ich namnażanie oraz osłabia dziąsła, zmniejszając ich ukrwienie. Pojawia się jednak pytanie, czy papierosy mogą wpływać na uzupełnienia protetyczne, które przecież nie mają naturalnego pochodzenia.

Uzupełnienia protetyczne i wpływ palenia

Stomatolodzy często zalecają rzucenie palenia przed założeniem implantów zębów. Istnieje ryzyko, że na skutek osłabienia kości, implant nie będzie mógł się nią w pełni połączyć, a zabieg zakończy się niepowodzeniem. Przedłuża to leczenie i generuje dodatkowe koszty, związane z kolejnymi zabiegami.

Do ukrycia skutków palenia często stosowane są licówki. Dzięki cienkim płytkom na zębach można ukryć na przykład spowodowane przez dym papierosowy przebarwienia. Jednak warto wiedzieć, że licówki na skutek palenia papierosów również mogą zmienić swoją barwę. Dotyczy to szczególnie licówek kompozytowych – zakładając takie uzupełnienia, trzeba przygotować się na konieczność ich wymiany po pewnym czasie. Rozwiązaniem, które pozwoli na zachowanie śnieżnobiałego uśmiechu nawet osobom palącym, są droższe od uzupełnień kompozytowych licówki pełnoceramiczne.