Skutki próchnicy zębów mlecznych

Zęby mleczne należy leczyć i starannie o nie dbać. Niestety, wciąż pokutuje przekonanie, że skoro mleczaki po jakimś czasie i tak wypadną, nie trzeba martwić się o ich zdrowie i higienę. Jest to jednak bardzo szkodliwy mit, który może mieć niezwykle negatywny wpływ na stan przyszłych zębów stałych.

Mleczaki są bardzo ważnym przygotowaniem do prawidłowego wzrostu zębów stałych. Zbyt wczesna strata przejściowego uzębienia może być przyczyną wad zgryzu, które w przyszłości będzie trzeba korygować. Braki mogą również wpływać na kości szczęki i żuchwy, powodując wymagające leczenia wady.

Niestety, specyfika zębów mlecznych sprawia, że są one szczególnie podatne na choroby, w tym próchnicę. Drogę do jej rozwoju otwiera nieprawidłowa dieta i niewłaściwa higiena – zbyt duża ilość cukrów, a także niestaranne szczotkowanie lub jego pomijanie. Tymczasem takie zachowanie nie tylko szkodzi zębom, ale również nie sprzyja wykształceniu zdrowych nawyków – dzieci od najmłodszych lat powinny uczyć się o ważnym znaczeniu odpowiedniej higieny zębów i regularnych wizyt u dentysty.

Próchnica a zęby mleczne – dlaczego warto leczyć?

Nie należy bagatelizować próchnicy zębów mlecznych. Zbyt wczesna utrata mleczaków wpływa na zdrowie i stan zębów stałych. Jeśli nie wyleczymy próchnicy na wczesnym etapie, w przyszłości zęby mogą wymagać interwencji ortodontycznej – częstych wizyt u ortodonty oraz noszenia aparatu.

Bardzo szkodliwe może być pozostawienie chorych zębów mlecznych w sytuacji, kiedy w buzi dziecka pojawiają się pierwsze zęby stałe. Niewyleczona próchnica może spowodować rozprzestrzenienie się szkodliwych bakterii, które mogą spowodować rozwój choroby w stałych zębach. Dodatkowo, infekcje bakteryjne mogą dotknąć również dziąseł i w ten sposób wpływać na zdrowie jeszcze niewyrzniętych zębów stałych. Z tego powodu próchnica powinna być leczona w każdym przypadku, również wówczas, gdy dotyka zębów mlecznych.

Nie zapominajmy, że ekstrakcja zęba, która może być skutkiem próchnicy mleczaków, jest poważnym zabiegiem, który może mieć szkodliwy wpływ na delikatny dziecięcy organizm. Z pewnością lepiej jest taki ząb wyleczyć niż usuwać.