Kiedy stosujemy powtórne leczenie kanałowe?

Większość osób przynajmniej raz w swoim życiu zetknęło się z terminem „leczenie kanałowe”. Jest to bardzo ważny zabieg stomatologiczny. Leczenie kanałowe, czyli endodontyczne, jest stosowane w sytuacji zapalenia miazgi zęba. Podczas leczenia stomatolog oczyszcza kanały korzenia zębowego, w których znajduje się chora tkanka. Następnie kanały należy opracować, zdezynfekować i wypełnić. Leczenie endodontyczne pozwala zabezpieczyć ząb przed rozwojem choroby oraz uniknąć jego przyszłej ekstrakcji.

O wiele mniej znanym pojęciem jest „powtórne leczenie kanałowe”. Warto wiedzieć kiedy ma ono zastosowanie oraz na czym polega powtórne leczenie endodontyczne. Z pewnością taka wiedza będzie bardzo przydatna i pozwoli przygotować się na ewentualność takiej terapii.

Ponowne leczenie kanałowe – kiedy je wykonujemy i na czym polega?

Główną przyczyną, dla której konieczne jest powtórna endodoncja, jest niepowiedzenie pierwszego leczenia. Chociaż endodoncja w większości przypadków jest skuteczna, to pojawić się mogą czynniki powodujące powikłania. Ich przyczyny mogą być różne. Należy do nich na przykład wyjątkowo skomplikowana budowa zęba. Jeżeli kanały są bardzo wąskie, zakrzywione lub nie zostały znalezione podczas pierwotnej endodoncji, bardzo możliwe, że konieczne będzie ponowne leczenie. Potrzebę powtórnego leczenia może być również złamanie narzędzia, a także perforacje korzenia albo komory zęba.

Inna grupa wskazań do powtórzenia leczenia kanałowego dotyczy sytuacji, gdy mamy do czynienia z poprawnie wyleczonym zębem – nawet w takim przypadku, przez nową próchnicę, pęknięcie i złamanie korony, rozszczelnienie starego wypełnienia, może dojść do zakażenia – w tych warunkach również może być konieczne powtórzenie leczenia kanałowego.

Powtórne leczenie kanałowe jest na ogół bardziej skomplikowane i wymaga większej liczby wizyt niż w przypadku pierwotnej endodoncji. Leczenie powinno być przeprowadzone przez doświadczonego stomatologa, ponieważ wymaga szczególnej dokładności i precyzji.

Na pewno nie należy bagatelizować bólu zęba, który w przeszłości był leczony kanałowo. Ponowna endodoncja pozwoli na uratowanie go, nawet w przypadku komplikacji. Jako uzupełnienie lub alternatywa powtórnego leczenia kanałowego w pewnych warunkach może być zastosowana resekcja korzenia.