Złamanie narzędzia podczas leczenia kanałowego – czy może być groźne?

Złamanie narzędzia endodotycznego podczas leczenia kanałowego – taka sytuacja dla każdego pacjenta jest czymś niepokojącym i budzi wiele obaw o przyszłość zęba. Dla osób, które nie miały nigdy do czynienia z takim problemem brzmi to wyjątkowo groźnie i niebezpiecznie. Choć na szczęście takie przypadki nie zdarzają się bardzo często, mimo wszystko warto poznać kilka szczegółów na ten temat. Taka wiedza pozwoli nam zaoszczędzić wiele nerwów i odpowiednio się przygotować na wypadek wystąpienia tego rodzaju incydentu.

Złamane narzędzie endodontyczne – czy szkodzą?

Leczenie kanałowe jest popularnym zabiegiem stomatologicznym, które na ogół przebiega bez powikłań. Nawet osoby, który nie lubią wizyt w gabinecie stomatologicznym, dzięki znieczuleniu oraz zastosowaniu nowoczesnych metod i narzędzi, podczas zabiegów mają zapewniony duży komfort i poczucie bezpieczeństwa. Niestety, w trakcie leczenia kanałowego również mogą pojawić się komplikacje. Jedną z nich jest złamania narzędzia.

Ryzyko takiego incydentu jest szczególnie duże w przypadku kanałów o wyjątkowo skomplikowanej budowie. Nowoczesne narzędzia, używane podczas leczenie endodotycznego, są wytwarzane z bardzo wytrzymałych i elastycznych materiałów, takich jak na przykład stop niklu z tytanem. Jednak również takie szczególnie trwałe narzędzia mogą ulec złamaniu, nawet w rękach doświadczonego stomatologa. Warto wiedzieć, że pozostawione w zębie drobne fragmenty mogą zostać niezauważone, jeśli dentysta opracowuje ząb bez powiększenia – na przykład mikroskopu.

Złamanie narzędzia w trakcie leczenia kanałowego nie powinno powodować groźnych powikłań, które będą stanowiły poważne zagrożenie dla zdrowia lub życia. Z największym ryzykiem mamy do czynienia w sytuacji, kiedy do złamania narzędzie dojdzie na początku leczenia kanałowego. W takiej sytuacji zostawiona w kanale martwa, chora tkanka może wywołać zakażenie i stan zapalny.

Jeżeli instrument ulegnie złamaniu w końcowym etapie, to w oczyszczonym kanale nie powinien wykształcić się stan zapalny. Jednak jeśli mamy możliwość usunięcia narzędzia przez doświadczonego specjalistę, warto to zrobić, szczególnie jeśli ułamany fragment powoduje ból. Pozostawiona w trakcie leczenie kanałowego część instrumentu może również uniemożliwić wykonanie innych zabiegów, takich jak na przykład ponowna endodoncja.