Czym jest nadwrażliwość zębów?

Nadwrażliwe zęby to dolegliwość, która bardzo utrudnia codzienne funkcjonowanie. Ból pojawia się podczas jedzenia lub picia gorących i zimnych napojów, a także podczas codziennej higieny. W niektórych przypadkach ból może wywołać nawet wdychanie bardzo zimnego powietrza.

Nadwrażliwość zębów – co ją powoduje?

Nadwrażliwość pojawia się w przypadku ubytku tkanki dziąsła lub cofnięcia ich krawędzi, czyli recesji. Dochodzi do niej na przykład wówczas, gdy zbyt mocno szczotkujemy zęby lub nie dbamy o ich odpowiednią pielęgnację, czyli myjemy je niedokładnie lub nie stosujemy nici dentystycznej. W wyniku tego zostaje odsłonięty korzeń zęba, w którym zlokalizowane są kanaliki połączone z ośrodkiem nerwowym. To ich podrażnienie wywołuje ból.

Mocne szczotkowanie, a także gazowane napoje, słodkie i kwaśne potrawy, które przyśpieszają proces demineralizacji szkliwa, również wywołują nadwrażliwość. Także zgrzytanie zębami uszkadza szkliwo i przyczynia się do powstawania nadwrażliwości. Ta dolegliwość nie musi dawać stałych objawów, ból spowodowany nadwrażliwością może występować także w pojedynczych sytuacjach.

Objawy nadwrażliwości można złagodzić na przykład poprzez stosowanie miękkiej szczoteczki, nici dentystycznej i specjalistycznej pasty oraz unikanie w swojej diecie kwaśnych i słodkich pokarmów. Jeśli te środki nie pomogą, warto udać się po pomoc do gabinetu stomatologicznego.