Nieleczona próchnica – do czego może prowadzić?

Większość z nas wie, że profilaktyka przeciwpróchnicza jest bardzo ważna, ponieważ pozwala uniknąć chorób zębów i przyzębia. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że konsekwencje próchnicy mogą być o wiele bardziej poważne. Skutki tej dolegliwości dotykają nie tylko jamy ustnej, swoim zasięgiem mogą objąć cały organizm.

Skutki próchnicy dla organizmu

Ból zębów i dziąseł to typowe objawy próchnicy, jednak niewiele osób kojarzy z nią problemy z kręgosłupem lub zatokami, cukrzycę, bóle głowy, zapalenie zatok albo nadciśnienie. Jednak powstałe w jamie ustnej schorzenia bardzo szybko przedostają się do innych części ciała.

Wiele problemów powodują bakterie. Jeśli dostaną się do krwiobiegu, mogą dotrzeć do narządów wewnętrznych, niszczyć ich komórki i spowodować zakażenie. Próchnica może przyczynić się nawet do powstania sepsy. Bakterie mogą wywołać zapalenie serca lub nerek, uszkodzić trzustkę i powodować cukrzycę. Toksyny pochodzące z bakterii z zębów mogą przyczynić się do zapalenia stawów. Bakterie próchnicowe z górnych zębów mogą przedostać się do zatok i spowodować ich stan zapalny. Próchnica jest również niebezpieczna dla kobiet w ciąży, ponieważ ma negatywny wpłynąć na przebieg ciąży i wagę urodzeniową.

Próchnica może mieć również pośredni wpływ na przykład na pojawienie się wrzodów żołądka. Dzieje się tak chociażby dlatego, że ból zębów może spowodować nieprawidłowy sposób jedzenia, co ma negatywny wpływ na pracę żołądka.

Próchnica doraźnie może powodować ból i utratę zębów czy tez nieświeży oddech, ale nieleczona może powodować zdecydowanie bardziej poważne dolegliwości. Dlatego warto pamiętać o odpowiedniej higienie i regularnych wizytach u stomatologa.