Co to jest próchnica butelkowa?

Próchnica butelkowa może być uwarunkowana przez geny lub uzależniona od przebiegu ciąży, jednak najczęściej to zbyt długie podawanie butelki może spowodować pojawienie się problemów z zębami. Oczywistym jest, że karmienie butelką jest prostym i wygodnym sposobem na podawanie maluchom napojów i pokarmów. Niestety, bardzo często w sokach, herbatkach, a nawet mleku – występuje cukier. Poza tym podawane w ten sposób pokarmy mają również tendencję do przyklejania się do zębów. Pokarm ma dłuższy kontakt z zębami, przez co namnażają się bakterie. Tym samym próchnicy łatwiej się rozwinąć.

Próchnica butelkowa – pierwsze ryzyko dla zębów

Pierwszym objawem próchnicy butelkowej są białe plamki na górnych przednich zębach, a w następnej kolejności ciemne ślady na górnych jedynkach. Jeśli nie rozpoczniemy leczenia na tym etapie, zmiany mogą pojawić się na pozostałych zębach, istnieje także ryzyko powstania stanów zapalnych. Nie zawsze jednak objawy są widoczne. W niektórych sytuacjach próchnicę butelkową możemy rozpoznać, kiedy dziecko niechętnie je i gryzie albo płacze podczas posiłków.

Aby uniknąć problemu, warto pamiętać o profilaktyce. Rodzice powinni unikać podawania słodkich i dosładzanych napojów, od pierwszych chwil czyścić ząbki specjalną szczoteczką oraz nie przekazywać bakterii przez oblizywanie smoczka i łyżek. Dziecko nie powinno zasypiać z butelką, za to jak najwcześniej powinno uczyć się picia z kubeczka i używanie łyżeczki. Po umyciu zębów przed snem, maluch powinien pić tylko wodę i unikać podjadania.

Jeśli próchnica butelkowa już się pojawi, konieczna jest wizyta u dentysty, który zaimpregnuje ząbki mleczne. Trzeba to zrobić jak najwcześniej, bo brak leczenia może spowodować nawet utratę zębów.