Dlaczego dziąsła krwawią?

Większość z nas stara się pamiętać o właściwej higienie i pielęgnacji zębów. Niestety, niekiedy pacjenci zapominają, że w jamie ustnej należy dbać nie tylko o zęby, ale także o dziąsła. Pełnią one bowiem bardzo ważną rolę: chronią kość utrzymującą zęby przed wnikaniem bakterii, odpowiadają za estetykę uśmiechu.

Częstą dolegliwością, która dotyczy dziąseł, jest ich krwawienie. Pojawia się ono na przykład podczas szczotkowania zębów. Wiele osób lekceważy tę dolegliwość. Może mieć to jednak poważne konsekwencje, ponieważ przyczyny krwawienia mogą być różne. Powodują je choroby dziąseł, ale osłabienie dziąseł może być również objawem innych dolegliwości, obejmujących cały organizm.

Dlaczego dziąsła krwawią?

Najbardziej oczywistą przyczyną krwawienia dziąseł jest uraz mechaniczny, spowodowany na przykład bardzo intensywnym szczotkowaniem lub używaniem szczoteczki ze zbyt twardym włosiem. Na te czynniki powinniśmy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Przyczyną krwawienia dziąseł może być również ich zapalenie. Ponadto dolegliwości przyzębia mogą być wywołane między innymi przez niewłaściwą higienę jamy ustnej, zgrzytanie zębami, źle założone plomby oraz palenie papierosów.

Inne powody krwawienia dziąseł mogą mieć ogólnoustrojową przyczynę. Może je wywołać na przykład niedokrwistość, czyli anemia, ale również zbyt niski poziom płytek krwi, a co za tym idzie, nieprawidłowy proces krzepnięcia. Krwawienie z dziąseł może świadczyć nawet o nowotworowej chorobie krwi, takiej jak na przykład białaczka. Inną poważną dolegliwością, której przejawem może być krwawienie z dziąseł, jest cukrzyca. Krwawienie z dziąseł może oznaczać również dolegliwości wątroby, takie jak marskość.

Osłabione, krwawiące dziąsła mogą być również oznaką niedoboru witamin C i K. Brak witaminy C jest zwykle spowodowane ubogą w warzywa i owoce dietę, z kolei niedobór witaminy K może oznaczać nieprawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego, na przykład po kuracji antybiotykami. Niektóre rodzaje leków również mogą wywołać krwawienie z dziąseł. Do tej grupy należą na przykład środki na astmę, leki na choroby nowotworowe czy nadciśnienie tętnicze, a także sterydy i leki hormonalne.