Czy gumy do żucia wybielają zęby?

Białe zęby to symbol zdrowia oraz atrakcyjnego i młodego wyglądu. Jednak uzyskanie śnieżnobiałego uśmiechu nie jest proste, ponieważ na biel naszych zębów ma wpływ kilka czynników, między innymi dieta, genetyka lub wiek. Bardzo popularne są różnorodne metody wybielania zębów: różnego rodzaju pasty, żele, nakładki, lakiery czy też paski wybielające, a także bardziej profesjonalne sposoby, jak na przykład laserowe wybielanie zębów w gabinecie stomatologicznym.

Na sklepowych półkach odnajdujemy również gumy do żucia, które obiecują nam skuteczne wybielenie naszych zębów. Czy naprawdę działają i są one dobrym sposobem na uzyskanie białego uśmiechu?

Czy żucie wybiela?

Żucie gumy po posiłku, kiedy nie mamy możliwości umyć zębów, to zdrowy nawyk – pomaga usunąć resztki jedzenia i oczyścić z nich jamę ustną, odświeża oddech, podnosi poziom pH.

Mimo tych licznych zalet, trzeba powiedzieć wyraźnie – guma nie jest w stanie wybielić naszych zębów! Żucie gumy po posiłku pomaga oczyścić zęby z zanieczyszczeń i osadów, jednak nie zmienia się ich barwa.

Składnikiem, który często występuje w wybielających gumach jest ksylitol. Ksylitol jest substancją słodzącą, która, w przeciwieństwie do glukozy, nie wpływa negatywnie na zdrowie zębów. Bakterie, będące główną przyczyną próchnicy, żywią się przede wszystkim glukozą. Żucie gumy z ksylitolem, zamiast innych cukrów, nie przyczyni się do wzrostu ilości bakterii w jamie ustnej i nie przyśpieszy powstawania próchnicy.

Nie warto także zwiększać dawki spożywanych gum, bo zbyt częste żucie może zaszkodzić mięśniom żwaczom oraz przewodowi trawiennemu. O wiele bardziej bezpiecznym rozwiązaniem jest wizyta w drogerii lub aptece i zakup odpowiedniego środka wybielającego, a jeśli chcemy pewnego, profesjonalnego efektu białego uśmiechu, zabieg w gabinecie stomatologicznym. Nie zapominajmy też odpowiednio dbać o zęby.