Jak powstaje płytka nazębna?

Płytka nazębna, czyli inaczej płytka bakteryjna lub osad nazębny to nalot, który nieustannie powstaje na naszych zębach. Napoje, jedzenie i ślina sprawiają że na powierzchni zębów osiadają bakterie i węglowodany, tworząc bezbarwną warstwę płytki nazębnej. Wdychany dym z papierosów lub niektóre pokarmy, na przykład kawa, herbata albo wino i zawarte w nich barwniki sprawiają, że staje się ona lepiej widoczna.

Nie możemy powstrzymać powstawania płytki nazębnej, ale nie ma powodów do obaw. Odpowiednia higiena jamy ustnej pomoże uniknąć nieprzyjemnych skutków ubocznych. Wystarczy proste czyszczenie mechaniczne, czyli szczotkowanie zębów co najmniej dwa razy dziennie (a najlepiej po każdym posiłku), ograniczenie cukrów w diecie oraz stosowanie nici dentystycznej. Te nieskomplikowane zabiegi pomagają uniknąć wielu dolegliwości zębów i dziąseł oraz uniemożliwiają rozwój kamienia nazębnego, którego usunięcie nie jest takie proste i wymaga wizyty w gabinecie stomatologicznym.

Płytka nazębna – nieustanny proces

Płytka nazębna zaczyna powstawać od razu po umyciu zębów. Pierwszy etap to pojawienie się tak zwanej błonki nabytej, która powstaje z substancji znajdujących się w ślinie. Na błonce osiadają bakterie. Początkowo są to bakterie niepróchnicotwórcze, jednak w dalszej fazie na zębach osiadają bakterie próchnicotwórcze które mogą spowodować ryzyko groźnych chorób twardych tkanek zęba. W dojrzałej płytce próchnicotwórcze mikroby stanowią ponad połowę jej zawartości. Pozostałe składniki to między innymi glikoproteiny (zawarte w ślinie), drobinki komórek nabłonka czy produkty metabolizmu bakterii.