Na czym polega zabieg resekcji wierzchołka korzenia zęba?

Zdarzają się sytuacje, w których zmiany okołowierzchołkowe są na tyle poważne, że samo leczenie kanałowe nie wystarcza. W takim przypadku najskuteczniejszym rozwiązaniem staje się zabieg resekcji wierzchołka korzenia zęba, który polega na usunięciu fragmentu korzenia oraz znajdującego się wokół niego stanu zapalnego.

Resekcję wierzchołka korzenia zęba wykonuje się przede wszystkim w przypadku występowania zmian zapalnych w okolicy wierzchołka korzenia lub jeśli kanał zęba nie został w pełni wypełniony, a jego całkowite oczyszczenie jest niemożliwe. Wskazaniem do zabiegu będzie również złamanie narzędzia w kanale korzeniowym, złamanie przywierzchołkowej części korzenia zęba na skutek urazu, a także sytuacja, w której nastąpiła perforacja korzenia w trakcie leczenia kanałowego.

W trakcie zabiegu lekarz stomatolog, z wykorzystaniem znieczulenia miejscowego, nacina śluzówkę w okolicy wierzchołka korzenia, a następnie wycina okienko kostne, przez które usuwa fragment korzenia wraz ze zmianami chorobowymi. Na ostatnim etapie resekcji kanał korzeniowy zostaje szczelnie wypełniony materiałami biokompatybilnymi. Z kolei powstałą ranę zaszywa się i pozostawia do zagojenia. Po zabiegu może wystąpić obrzęk oraz niewielkie dolegliwości bólowe. Zaleca się wtedy stosowanie zimnych okładów zewnętrznych w okolicach policzka, a także przyjmowanie zaleconych przez stomatologa środków przeciwbólowych. Wszelkie objawy powinny jednak ustąpić w ciągu kilku dni od zabiegu, pozwalając niemal od razu wrócić do wykonywania codziennych czynności i obowiązków.