Czym jest implant zębowy i kiedy powinno się go wstawić?

Implant zębowy stanowi obecnie jedną z najnowocześniejszych form odbudowy braków zębowych. Dzięki jego wszczepieniu możliwe jest nie tylko odzyskanie pięknego uśmiechu, ale również osiągnięcie bardzo ważnego komfortu, który wynika ze świadomości posiadania własnych zębów. Implant to także określenie, na które składa się kilka elementów. Wśród nich znajduje się implant właściwy przypominający wydrążoną w środku śrubę, łącznik, a także śruba mocująca.

Wszczepienie implantu, wiąże się z koniecznością przeprowadzenia wcześniejszych badań oraz wyjaśnienia pacjentowi, jak będzie wyglądał przebieg całego zabiegu. Implant najlepiej jest również wstawić tuż po stracie lub usunięciu zęba, gdy kość, w której będzie się on znajdował, jest jeszcze w dobrym stanie i nie uległa zanikowi.

Samo założenie implantu można podzielić na trzy podstawowe etapy. Pierwszy polega na przygotowaniu miejsca pod wszczep, czyli na wywierceniu w kości otworu zębowego, do którego wszczepiony zostanie implant. Wszczepienie to może być również poprzedzone przeprowadzeniem specjalnego zabiegu augmentacji kości, który polega na regeneracji i odtworzeniu naturalnej tkanki kostnej pacjenta w miejscu, gdzie jej ilość jest niewystarczająca do wprowadzenia implantów. W kolejnym etapie wstawiania implantu zębowego, implant ten zrasta się z kością i zarasta tkanką miękką. Po zrośnięciu z kością (osteointegracja), do implantu przykręca się tak zwaną śrubę gojącą. Jej zadaniem jest przyśpieszenie gojenia oraz wymodelowanie prawidłowego kształtu dziąsła. W ostatnim etapie, w miejsce śruby umieszcza się łącznik protetyczny, do którego mocowana jest korona.

Zabieg wszczepienia implantu jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu jest on bezbolesny.