Jakie produkty mogą przyspieszać powstawanie próchnicy?

Próchnica stanowi jeden z najczęstszych problemów, z jakim borykają się pacjenci gabinetów dentystycznych. Powstawaniu tej choroby sprzyja zarówno niewłaściwa higiena jamy ustnej, jak i spożywanie niektórych produktów. Mimo powszechnie powtarzanym zasadom dotyczącym prawidłowego odżywiania wiele osób wciąż zapomina, że codzienna dieta może przyczynić się do rozwoju tej mało estetycznej i bardzo bolesnej dolegliwości.

Chcąc uniknąć powstawania chorób zębów i dziąseł, w tym przede wszystkim próchnicy, powinno się ograniczyć lub całkowicie wyeliminować z jadłospisu niektóre produkty. Czynność ta wymaga jednak wiedzy na temat tego jakie elementy diety działają korzystnie, a jakie negatywnie na stan naszego uzębienia.

Co do zasady, produkty spożywcze dzieli się na te sprzyjające rozwojowi próchnicy (kariogenne) oraz te, które zapobiegają jej powstawaniu (kariostatyczne). Produkty kariogenne charakteryzują się wysoką zawartością cukrów, przez co stanowią one podstawę dla rozwoju bakterii znajdujących się w jamie ustnej. Przyczyniają się one również do powstawania kwasów obniżających pH jamy ustnej, które z kolei sprzyjają demineralizacji szkliwa i rozwojowi próchnicy. Wśród najpopularniejszych produktów kariogennych, znajdują się przede wszystkim słodycze- ciastka, batoniki, lepkie oraz zalegające między zębami cukierki, dżemy, marmolady. Na zęby bardzo niekorzystnie działają także słodzone i gazowane napoje. Do diety należy włączyć takie produkty, jak orzechy, kasze, brązowy ryż, sery, owoce, warzywa- generalnie nieprzetworzone, naturalne produkty.