Jak myć i leczyć zęby mleczne?

Zęby mleczne odgrywają niezwykle istotną rolę w rozwoju prawidłowego zgryzu u dzieci. Utrzymują one miejsce dla zębów stałych i wpływają na kolejność oraz miejsce ich wyrzynania. Niestety ponieważ są one dużo słabiej zmineralizowane niż zęby stałe, o wiele szybciej się psują i często wymagają interwencji lekarza stomatologa.

Stan zębów mlecznych ma niezwykle istotny wpływ na wyżynające się zęby stałe. Nieleczona próchnica może prowadzić do ropnych powikłań, infekcji zębów stałych oraz konieczności przedwczesnego usunięcia zębów mlecznych. Zbyt wczesna ekstrakcja mleczaków może z kolei sprawić, że zęby stałe będą się niewłaściwie wyrzynały, przyczyniając się do powstawania wad zgryzu oraz zaburzeń w rozwoju mowy.

Właściwa pielęgnacja zębów mlecznych powinna obejmować ich regularne szczotkowanie, co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku. Niezwykle istotny jest również dobór odpowiedniej szczoteczki do zębów i pasty zawierającej właściwą dla wieku malucha ilość fluoru. Chcąc prawidłowo zadbać o higienę jamy ustnej swojego dziecka, warto jak najszybciej nauczyć je technik płukania jamy ustnej płynem antybakteryjnym oraz stosowania dodatkowych przyborów higienicznych, takich jak nici dentystyczne. Jeśli jednak, mimo działań profilaktycznych okaże się, że u dziecka rozwija się próchnica, konieczna może okazać się wizyta u stomatologa dziecięcego.

Metody leczenia zębów mlecznych są bardzo podobne do metod leczenia zębów stałych, jednak aby maksymalnie zmniejszyć ból i strach dziecka siedzącego na fotelu dentystycznym, niezbędne jest posiadanie odpowiednich umiejętności oraz narzędzi i preparatów, które sprawią, że zabieg przebiegnie szybko, a moment wprowadzenia znieczulenia będzie bezbolesny. Wśród najczęściej przeprowadzanych zabiegów, mających na celu przeciwdziałanie próchnicy znajduje się fluoryzacja, lakowanie oraz zabieg leczenia próchnicy z ostatecznym wypełnieniem ubytku odpowiednio dobranym wypełnieniem.

zęby mleczne