Jakie są przyczyny przebarwiania się zębów?

Przebarwienia zębów to kłopotliwy problem natury estetycznej, z którym boryka się wielu pacjentów gabinetów stomatologicznych. Zmiana koloru zębów może być spowodowana przez wiele czynników i pojawić się zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych. Ogólne przyczyny powstawania przebarwień na zębach można podzielić na dwie grupy: przebarwienia zewnętrzne, pojawiające się na powierzchni zębów oraz przebarwienia wewnętrzne, występujące w głębszej strukturze zębów.

Przebarwienia zewnętrzne są najczęściej spowodowane przez częste palenie lub żucie tytoniu, picie czarnej herbaty, kawy lub czerwonego wina, a także spożywanie niektórych pokarmów zawierających duże ilości barwników. Tego typu przebarwienia mogą być również spowodowane niedostateczną higieną jamy ustnej oraz próchnicą zębów. Wewnętrzne przebarwienia zębów, mogą być z kolei konsekwencją przyjmowania zbyt dużych ilości fluoru i antybiotyków tetracyklinowych. Zmiany koloru zębów, spowodowane czynnikami ogólnoustrojowymi wewnątrzpochodnymi, są także często wynikiem zaburzeń hormonalnych, niedożywienia oraz różnego rodzaju chorób zakaźnych i genetycznych. Większość zewnętrznych przebarwień pojawiających się na zębach, których przyczyną była żywność lub tytoń, można skutecznie usunąć stosując odpowiednie, wybielające pasty do zębów. Z kolei, w przypadku przebarwień, które występują na zębach od kilku lat, skuteczny może się okazać profesjonalny zabieg skalingu lub wybielania, wykonywany przez stomatologa w gabinecie dentystycznym.

przebarwienie zębów