Kiedy wykonanie zdjęcia rentgenowskiego zęba jest konieczne?

Zdjęcie rentgenowskie zębów, zwane potocznie panoramą zębów, stanowi jedno z podstawowych badań wykorzystywanych w stomatologii. Pełni ono przede wszystkim funkcję diagnostyczną, pozwalającą na właściwą ocenę stanu i rozmieszczenia wszystkich zębów. Dzięki zdjęciu rentgenowskiemu, uwidoczniona zostaje zarówno szczęka, żuchwa, jak i łuki zębowe oraz tkanki, które je otaczają.

Wykonanie zdjęcia rentgenowskiego pozwala również na wykrycie przyczyn wielu nieprawidłowości zębowych, takich jak nadwrażliwość zębów, próchnica, krwawienie dziąseł, paradontoza, nadliczbowa ilość zębów oraz różnego rodzaju zmiany okołowierzchołkowe. Zdjęcie to wykonuje się także w celach kontrolnych, chcąc ocenić skuteczność dotychczasowego leczenia lub przeprowadzonego zabiegu. Lekarz stomatolog może zlecić wykonanie panoramy zębów przed planowaną ekstrakcją zębów, przed zabiegami z zakresu implantologii, przed rozpoczęciem leczenia kanałowego lub protetycznego, a także w celu wykrycia ewentualnych wad zgryzu.

Zdjęcie rentgenowskie zębów jest również niezwykle pomocne w diagnozowaniu chorób, które rozwijają się bezobjawowo. Wykonanie panoramy sprawdza się niezwykle dobrze w przypadku występowania nowotworów oraz genetycznych skłonności do posiadania wad uzębienia. Dzięki niej już we wczesnym stadium choroby można ustalić formę i zakres leczenia.