Jak dbać o zęby w ciąży?

Ciąża to okres, w którym bardziej niż kiedykolwiek powinno się zadbać o higienę jamy ustnej. Ubytki, kamień nazębny oraz inne choroby przyzębia mogą mieć negatywny wpływ zarówno na przyszłą mamę, jak i na noworodka. O zęby w ciąży należy dbać z takim samym, a nawet większym zaangażowaniem, niż przed nią.

U kobiet w ciąży, pod wpływem zmian hormonalnych, wzrasta ryzyko próchnicy, mogą pojawiać się krwawienia z dziąseł i powtarzać stany zapalne. Dodatkowo, przez często towarzyszące ciężarnym wymioty, ich zęby są narażone na kontakt ze szkodliwymi kwasami żołądkowymi. Nie bez znaczenia jest również dieta. Aby uniknąć ewentualnych problemów stomatologicznych, warto zrezygnować z produktów zawierających dużą ilość cukru.

Ponieważ zęby kobiety w ciąży wymagają szczególnego traktowania, przyszłe mamy powinny pamiętać o tym, by dokładnie i regularnie je szczotkować. Będąc w ciąży powinno się korzystać ze szczoteczek o średniej twardości. W przypadku szczególnej wrażliwości dziąseł można używać szczoteczki o miękkiej twardości ale po wcześniejszej konsultacji z lekarzem dentystą. Z kolei pasta do zębów, żeby mogła skutecznie zabezpieczać zęby przed próchnicą, powinna zawierać średnio od 1000 do 1500 ppm fluoru.

Dodatkowo, ponieważ wiele kobiet w ciąży skarży się na mdłości, wskazane jest używanie ziołowych lub owocowych past do zębów. Myjąc zęby należy również pamiętać o tym, aby na koniec umyć język, ponieważ na jego tylnej części znajdują się liczne bakterie beztlenowe, które mogą wpływać na powstawanie próchnicy, oraz stanów zapalnych dziąseł.

stomatologia w ciąży