Jak postępować z zębami po leczeniu kanałowym?

Laczenie-kanalowe

Bez znaczenia, czy problem objawia się przez ból, czy bez niego - leczenie kanałowe podejmuje się wtedy, kiedy próchnica dostanie się do nieodpowiednich miejsc, tzn. do miazgi zęba. Skutki leczenia w specjalny sposób wpływają na uzębienie. Na co zwrócić uwagę, co praktykować, a czego unikać?

Czym jest leczenie kanałowe?

Bohater wielu mitów, z których nie wszystkie można nazwać prawdziwymi i zweryfikowanymi, zabieg polega na usunięciu miazgi z komory oraz kanałów korzeniowych, a potem na oczyszczeniu, a także wypełnieniu właśnie tych miejsc. Do najczęstszych przyczyn, z których powodu idziemy do dentysty, należy:

• zaawansowana próchnica,
  • próchnica wtórna,
  • bezpośrednie uszkodzenia zębów,
  • bodźce (mechaniczne, termiczne itp.).

Nie każde leczenie kanałowe prowadzi od razu do oczekiwanych efektów - czasem potrzeba kilku podejść, aby doprowadzić uzębienie do wzorcowego stanu.

Leczenie w praktyce - jak wygląda?

Jest to dosyć długa operacja - może trwać nawet ponad 3 godziny. Niezalecana jest osobom, które przebyły ciężkie choroby (np. są po zawale serca), jednak w tym temacie ostatni głos należy do stomatologa. Za mit należy uznać rzekome cierpienie towarzyszące temu zabiegowi - dzięki znieczuleniu miejscowemu - zabieg leczenia kanałowego jest w miarę łagodny i bezpieczny

Jak należy dbać o zęby po leczeniu kanałowym?

Istnieje wiele odpowiedzi na pytanie, jak dbać o zęby po leczeniu kanałowym. Podstawowym obowiązkiem jest przestrzeganie higieny jamy ustnej. Zaczynając od poprawnego trzymania szczotki w dłoni, szczotkowania wszystkich zębów i kończąc na skutecznym ich nitkowaniu. Równie wskazane będą (najlepiej regularne) wizyty u dentysty. Należy pamiętać, że martwe po leczeniu zęby są trwałe tak jak żywe. W przypadku chęci wybielenia uzębienia, które może czernieć po zabiegu, najlepszym rozwiązaniem będzie wybielanie od wnętrza zęba, tak by nie uszkodzić szkliwa.